IGEHIRDETÉS KARÁCSONY MÁSNAPJÁN KISKŐRÖSÖN
Miután elmentek tőlük az angyalok a mennybe, a pásztorok így szóltak egymáshoz: „Menjünk el egészen Betlehemig, és nézzük meg, hogyan is történt mindaz, amiről üzent nekünk az Úr.” Elmentek tehát sietve, és megtalálták Máriát, Józsefet, és a jászolban fekvő kisgyermeket. Amikor meglátták, elmondták azt az üzenetet, amelyet a kisgyermekről kaptak, és mindenki, aki hallotta, elcsodálkozott azon, amit a pásztorok mondtak nekik. Mária pedig mindezeket a dolgokat megőrizte, és forgatta a szívében. A pásztorok pedig visszatértek, dicsőítve és magasztalva Istent mindazért, amit pontosan úgy hallottak és láttak, ahogyan ő megüzente nekik. (Lukács 2,15-20)
Miután elmentek tőlük az angyalok a mennybe, a pásztorok így szóltak egymáshoz: „Menjünk el egészen Betlehemig, és nézzük meg, hogyan is történt mindaz, amiről üzent nekünk az Úr.” Elmentek tehát sietve, és megtalálták Máriát, Józsefet, és a jászolban fekvő kisgyermeket. Amikor meglátták, elmondták azt az üzenetet, amelyet a kisgyermekről kaptak, és mindenki, aki hallotta, elcsodálkozott azon, amit a pásztorok mondtak nekik. Mária pedig mindezeket a dolgokat megőrizte, és forgatta a szívében. A pásztorok pedig visszatértek, dicsőítve és magasztalva Istent mindazért, amit pontosan úgy hallottak és láttak, ahogyan ő megüzente nekik. (Lukács 2,15-20)
Mint minden nagy ünnepünk – karácsony,
húsvét és pünkösd – két napos, melyeknek első napja az Istené, második napja
az emberé. Első napon arra figyelünk, mit tett Isten. Második napon
arra figyelünk, hogy nekünk mi a dolgunk. Tegnap beletekinthettünk Isten
munkájába, hogy hogyan ér össze a menny a földdel, hogyan nyílik meg az ég, s
jön közénk Isten – mindezt tettük passzív figyelemmel. Most megmozdulnak az
események, megmozdul a kép, és nem kényszerből, hanem önszántából mozdulnak az
emberek. A pásztorok, kik eddig figyeltek, hallgattak, most aktivitásba lendülnek,
elindulnak, hogy tettekkel, lépésekkel egyre közelebb kerüljenek a Megváltóhoz,
az evangélium személyes megismeréséhez.
Az ünneplésünk második napja is hasonló.
Már-már szűnik a nagy fényesség, tompulnak a díszek, alábbhagyott a vágyakozás
és várakozás, minden titok kiderült, az ajándékokat kibontottuk, az ünnepi sütemény
megszáradt, s mi kilépünk az ünnep varázsából a hétköznapokba. Indulunk, hogy
újra felvegyük/elkezdjük a munkát, s menjen minden a maga megszokott
kerékvágásában.
A pásztorok is útnak indultak, de nem a
megszokottba, hanem a személyes meggyőződésük éltető erőterébe. Számukra nem
volt elég hallani, hírül kapni, hogy született valahol egy Megváltó. Felkerekedtek,
hogy saját maguk győződjenek meg róla. Ma ez az üzenet: Járjunk utána,
keressük és kutassuk föl, hogyan és mi módon születhet meg bennünk az Úr Jézus
Krisztus. Ne elégedjünk meg a hallgatással, a meghallgatással. A pásztorok
elindultak Betlehembe, a kenyér házába, mert úgy kellett számukra a
meggyőződés, mint éhező embernek egy falat kenyér. Szükségük volt az ünnep
fényére a hétköznapokban is.
A Jézusba vetett hitünk úgy válhat
élővé, elevenné, hétköznapokat átformáló erőtérré, ha vesszük a
fáradtságot, és meg akarunk győződni arról, hogy mindaz, amit az
angyalok, vagy mindaz, amit a lelkész a szószékről mond, az igaz. Az valóság. – Eszembe jut egy igen primitív
összehasonlítás, mely emberi természetünket világítja meg: kétkedő,
hitetlen, sőt gyakran még magukat hívőnek tartó emberek is gyakran mondják, hiszem,
ha látom. Hiszek Istenben, ha ezt meg ezt megteszi. Ellenben ha hallunk
valakiről egy szaftos pletykát, azt azon nyomban készpénznek vesszük,
eszünk ágában sincs megkérdőjelezni. Mindez csak azért mondom, mert hogy mi a
valóság, arról jó, ha mi magunk győződünk meg. Jó, ha utánajárunk, elindulunk a
személyes találkozás felé, mint tették azt a pásztorok.
Így elindulhat Isten felé a megtört
szívű lélek, hogy megtapasztalja Jézus vigasztalását. Elindulhat a megterhelt
szívű, hogy megtapasztalja az Úr erejét. Elindulhat az alacsony önértékkel
bíró, hogy Istentől egészséges önértékelést nyerjen. Elindulhat a félénk, hogy
bátorságot nyerjen. Elindulhat a kétkedő, hogy válaszokat találjon.
Azt hiszem, a
pásztorok nem kaphattak nagyobb ajándékot, mit azt, amiről így ír a Biblia. Mindent
pontosan úgy hallottak és láttak, ahogy ő megüzente nekik. Ajándék,
ha hitünk nem elmélet és filozofikus eszmefuttatás csupán, hanem megtapasztalás.
Isten jelenlétének a megtapasztalása az életemben.
Volt egyszer egy kutató, aki hosszú
útról tért haza. Tanítványai türelmetlenül várták, vajon hogyan önti szavakba
élményeit, azokat az érzéseket, melyek elárasztották szívét, amikor
lélegzetelállító szépségű virágokat pillantott meg, s amikor a dzsungel
éjszakai neszeit hallgatta. Hogyan mondja el, hogy mit érzett, amikor megérezte
a vadállatok közelségét, vagy amikor a veszélyes partok közt evezett kenujában.
Erre ezt mondta nekik:
-
Menjetek, és fedezzétek fel ti
magatok! A személyes élményeket és a veszélyeket
semmivel nem lehet helyettesíteni.
De
hogy valamilyen útmutatást adjon mégis, rajzolt számukra egy térképet. Erre
tanítványai felkapták a térképet, bekeretezték és a falra akasztották.
Készítettek belőle másolatot, s akinek volt ilyen térképe, már mind szakértőnek
tekintette önmagát, hiszen tudták hol vannak kanyarok az úton, hol van folyó,
az milyen mély és hol veszélyes. A térképet kívülről ismerték, de soha nem
jártak azon a vidéken, ahol Mesterük. Volt ismeretük, de nem volt élményük.
Vajon a hitünk ismeret és tudás, vagy
élményekre épülő eleven Istenkapcsolat? Rendelkezünk-e a pásztorok
tettrekészségével és bátorságával, mellyel útra keltek, hogy személyesen
megismerjék Megváltójukat? Ők nem elégedtek meg egy úticéllal, egy térképpel,
hanem elmentek, és felfedezték maguknak az angyali üzenet igazát. Nem véletlen,
hogy Máriáról is ezt olvastuk: mindezeket a dolgokat megőrizte és forgatta
szívében. Ami megszólít, ami megtörténik velünk, az akkor lesz tapasztalattá,
ha megérint belül. Tapasztal – tap/asztal. TAPasztal= tapintod,
érzékeled, megfogod, nem mész el mellette, hanem hozzátapadsz. A tapasztalat
hozzád tapad, megragad, hozzád ragad. Másrészt: tapASZTAL: az asztal a
közösség jelképe, ha ami hozzád tapad, részeddé is válik, minden napon veled
van (a világ végezetéig), akkor ez meg is határozza életed döntéseit,
szokásait, szavaidat, gondolataidat.
Az ész vallása megelégszik
a tudással és az ismerettel, az információval és a külsőségekkel. A szív vallása
továbbmegy. Érez és tapasztal. Megőriz és cselekszik. Bizakodó és
jellemformáló. Az ész vallása beszél, a szív vallása azt mondja: menj, és
tapasztald! Menj, és lásd! Menj, és érezd át!
Az angyalok elmentek,
a fényesség elmúlt. A kijelentés megtörtént. Isten közöttünk van! Elérhető
mindenki számára. A kérdés az, hogy amikor felállunk innen, akkor minden
következmény nélkül visszatérünk-e a hétköznapokba, vagy elmegyünk Jézushoz,
megkeressük őt szívünk mélyén, hogy vele együtt éljünk – ne csak karácsonykor
és vasárnap, hanem mindennap?
Vonzz magadhoz, Jézusom. Ne hagyd, hogy
megelégedjem a Rólad szóló tudósításokkal, hanem buzdíts, hogy járjak Utánad.
Keresselek Téged, tapasztaljalak meg Téged, megérintselek Téged, és elmondjam
Neked, milyen jó volt, míg Hozzád eljutottam. Ámen.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése